تعویض پوشش کف منزل یا شرکت یکی از تغییرات بسیار اثرگذار در دکوراسیون خانه یا محل کسب شما است که می‌تواند آن را بسیار شیک و متفاوت کند. به نظر شما کفپوش بهتر است یا پارکت؟ اصلاً تفاوت کفپوش و پارکت در چیست؟ کدام گران‌تر است؟ کیفیت پارکت بهتر است یا کفپوش ؟ سوال‌هایی این چنینی اولین مسئله است که می‌تواند ذهن هر فردی را در بازسازی و یا تغییر دکوراسیون داخلی دچار سردرگمی و نگرانی کند. افراد معمولاً اطلاعاتی در مورد انواع کفپوش ها نداشته و نمی‌دانند که با توجه به نوع نیازشان کدام محصول مناسب آنهاست. ما در این مقاله، ابتدا انواع کفپوش را به شما معرفی کرده و سپس به تفاوت میان سه نمونه از آن ها با یکدیگر به صورت کامل و جامع می‌پردازیم:

انواع کفپوش چیست؟ تفاوت پارکت با کفپوش در چیست؟

کف پوش‌های ساختمان در طرح‌ها، رنگ‌ها و جنس‌های مختلف در بازار موجود هستند. کفپوش‌های سرامیکی، موزاییکی، سنگ، لمینت (Laminate)، پارکت (Parquet)، (PVC) یا “وینیل” از انواع مختلف این محصولات هستند که بنا به کارایی و جنس و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. قطعاً شما هم عبارت‌های پارکت، لمینت، کفپوش‌های پی وی سی را بارها شنیده‌اید. آیا فرق کفپوش با پارکت را می‌دانید؟

پارکت(Parquet):

پارکت یکی از پرطرفداترین کفپوش‌های چوبی لوکس و مجلل است که قرن‌ها است در منازل از آن استفاده می‌گردد. جنس این کفپوش‌ها از درختانی همچون بلوط و کاج و زبان گنجشگ و بامبو و افرا است. برای تولید پارکت، چوب درختان را به الوار تبدیل کرده و سپس به ابعاد کوچک برش داده و به یکدیگر می‌چسبانند و در انتها روی آن‌ها را ساب و لاک می‌زنند. پارکت به خانه گرما و حس طبیعت می‌دهد و در تغییر ظاهر خانه بسیار موثر است. استفاده از چوب به عنوان کفپوش در کف منزل در کنار مزایا و زیبایی‌هایش، مشکلاتی همچون دشواری در نظافت، بادکردن پارکت هنگامی که در معرض رطوبت قرار بگیرد و گران بودن هم دارد. پارکت‌های چوبی با توجه به اینکه از لایه‌های بریده شده چوب درختان تولید می‌شوند، علاوه بر زیبایی خاص و منحصر به فردشان، دوستدار محیط زیست هم هستند.

لمینت (Laminate):

کفپوش لمینت از چندین لایه مواد (HDF) یا ” الیاف فشرده ” ساخته شده و ظاهری بسیار شبیه پارکت داشته و به آن پارکت لمینت هم گفته می‌شود. این کفپوش مستقیماً از چوب ساخته نشده است، هرچند که سطح ظاهری‌اش طرح و نگار چوب را دارد. امروزه در دکوراسیون منزل از پارکت لمینت‌ها بسیار بیشتر استفاده می‌گردد. این محصول در میان مخاطبان محبوبیت بسیاری دارد. برخی از محاسن پارکت لمینت عبارتند از:

◦ متنوع‌ بودن در طرح و رنگ
◦ مقاوم در برابر آب تا ۱۲ ساعت
◦ مقاوم در برابر ضربه
◦ بافت طبیعی
◦ استفاده مجدد
◦ لمینت‌ها نسبت به کفپوش پی‌وی‌سی گران‌ترند اما نسبت به پارکت‌های چوبی ارزان‌تر هستند.

با توجه به مزایای پارکت لمینت‌ها امروزه در دکوراسیون منزل از آن‌ها بیشتر استفاده می‌شود و محبوبیت بسیار فراوانی دارند.

کفپوش پی وی سی(PVC):

کفپوش‌های (Polyvinyl chloride) یا کفپوش پی وی سی از چندین لایه مختلف همچون PVC و فایبرگلاس (Fiberglass) تشکیل شده‌است. اگر بخواهیم به طور خلاصه در مورد جنس آن‌ها صحبت کنیم باید بگوییم جنسی پلاستیکی داشته و از مواد نفتی ساخته شده‌است. این کفپوش هم دارای مزایایی است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

◦ دارای جنسی انعطاف‌پذیر و نرم
◦ قیمت به صرفه و ارزان
◦ تنوع فراوان
◦ ضد آب
◦ مقاومت در برابر آتش
◦ به دلیل عایق گرما بودن در زمستان‌ها گرم و در تابستان سرد هستند.

کفپوش PVC بسیار انعطاف‌پذیر بوده و نرم و ضدآب است. این کفپوش‌ها را معمولا در فضاهای اداری و تجاری استفاده می‌کنند.

تفاوت پارکت و لیمنت در چیست؟

این دو بایکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند که در مقاله‌ای دیگر در “استادکار” به صورت کامل و جامع در مورد آن ها صحبت شده است. اما اگر بخواهیم تفاوت این دو را به صورت خلاصه بیان کنیم، می‌توان به تفاوت آن‌ها در نحوه ی نصب، مقاومت در برابر آب، مقاومت در برابر اجسام نوک تیز و دوام و قیمت و تعویض و طرح و زیبایی و نگهداری اشاره کرد

دیدگاهی موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *